အနာဂတ္ကို .... ပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ...... ငါတို႔ကိုယ္တိုင္...... ႀကိဳးစားစို႔.....

မွတ္သားၾကရမယ့္ .... အေမ့ အမွာစကား...

Saturday, March 26, 2011

ပညာေရး၊ ႏိုင္ငံ့အေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ......... ေဒါက္တာေမာင္သင္း

ျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္မ်ားအနက္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္သည္ အခက္ဆံုး ျဖစ္ေလသည္။ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ျမင္ရန္ ျပည္သူ ျပည္သားတို႔သည္ အသိဉာဏ္ပညာႏွင့္ ဆင္ျခင္တံုတရား လံုေလာက္ေအာင္ ရွိၾကရမည္။ အသိဉာဏ္ ကင္းမဲ့ေသာ ႏိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္သည္ ဗ႐ုတ္သုတ္ခကိုသာ ျဖစ္ေစလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မဲဆႏၵရွင္တိုင္းသည္ ပညာ တတ္ၾကရမည္။ ဆင္ျခင္တံုတရားကို သံုးႏိုင္ၾကရမည္။ ပညာသည္ ႏိုင္ငံေရး အေျခခံႀကီး အစစ္ျဖစ္၏။

အထက္ပါ စကားကို ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ သူကေတာ့ ေနာင္တစ္ခ်ိန္မွာ ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ တာဝန္ကို သက္တမ္း ႏွစ္ႀကိမ္ ၁၉၆၁ မွ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္အထိ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ၿပီး ျမန္မာကို ကမာၻက သိေအာင္ လုပ္ေပးမယ့္ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး “ဦးသန္႔” ပါ။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္က ေရးခဲ့တာပါ။ စာအုပ္ ခပ္ပါးပါးေလးပါ။ အမည္က “ဗမာသစ္ႏွင့္ ပညာသစ္” တဲ့။ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီကၽြန္၊ ဂ်ပန္ ကိုလိုနီကၽြန္၊ ၿပီးေတာ့ အဂၤလိပ္ရဲ႕ ကိုလိုနီကၽြန္ ျပန္ျဖစ္တဲ့ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လံုး ျမန္မာေတြ “ကိုလိုနီ ပညာေရး” “ကၽြန္ပညာေရး” နဲ႔သာ အသား က်ေနခဲ့တာပါ။ ျမန္မာလူထုေတြ လြတ္လပ္ေရးရရင္ အရင္ကလို ကၽြန္ဗမာ (ျမန္မာ)ေတြ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ လြတ္လပ္တဲ့ သခင္ဗမာ(ျမန္မာ) တစ္နည္းအားျဖင့္ “ဗမာသစ္ ေတြပါ။ အဲဒီ ဗမာသစ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ဟာ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ တက္လွမ္းမွာမို႔ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမယ့္ အသိဉာဏ္ပညာကို ေပးစြမ္းႏိုင္တဲ့ ပညာေရးစနစ္ အသစ္ျဖစ္တာေၾကာင့္ “ပညာသစ္” တဲ့၊ အဲဒီလို သခင္ပညာေရးနဲ႔ အနာဂတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ပံုေဖာ္သြားမွ ျဖစ္မယ္လို႔ ဆိုလိုတာလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ “ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဘက္စံု အေတြးအေခၚ အယူအဆ မွန္ကန္၍ အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းမြန္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး အတြက္ အက်ဳိးျပဳမည့္ ေခတ္မီပညာေရး စနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ရမည္” လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈) ပုဒ္မ-၂၈ (ဃ) မွာ ျပ႒ာန္းထားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အေနျဖင့္ ပညာေရးက အေလးထား ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ က႑ကို မီးေမာင္း ထိုးျပထားျခင္းပါ။

ပညာေရးဆိုတာ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားမ်ားရဲ႕ ဉာဏ္မ်က္စိ ပြင့္ေအာင္၊ အသိပညာ ႂကြယ္ဝေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရင္း ႏိုင္ငံေတာ္က လိုအပ္တဲ့ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ ေမြးထုတ္ေပးတဲ့ လုပ္ငန္းပါ။ အရင္းအျမစ္ ေတြထဲမွာ က်န္းမာေရး ပညာရွင္၊ ပညာေရး ပညာရွင္၊ ကာကြယ္ေရး ပညာရွင္၊ စီးပြားေရး ပညာရွင္၊ စက္မႈနဲ႔ နည္းပညာရွင္ စသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ပညာရွင္ေပါင္းစံုနဲ႔ အတူ ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာကို အစြမ္းကုန္ သယ္ပိုးမယ့္ ႏိုင္ငံေရး သမားေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးသမား အမြန္အျမတ္ေတြကို ေမြးထုတ္ေပးတာလည္း ပါရပါလိမ့္မယ္။ သူတို႔ တစ္ေတြဟာ ဘက္စံု အေတြးအေခၚ အယူအဆမွန္သူ ျဖစ္ရပါမယ္။ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းရမယ္။ ျပည္သူ႔အတြက္၊ ႏိုင္ငံ့အတြက္ သယ္ပိုးလိုတဲ့ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ျပည့္ဝရပါလိမ့္မယ္။ ေခတ္မီ နည္းပညာ တတ္ကၽြမ္းရမယ္။ တတ္ကၽြမ္းတဲ့ နည္းပညာကို တိုင္းျပည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးမွာ အသံုးခ်ႏိုင္စြမ္း ရွိရပါလိမ့္မယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကို အရွိန္အဟုန္နဲ႔ တည္ေဆာက္ႏိုင္သူ၊ ျပည္သူ ျပည္သားေတြရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာဝေျပာေရးကို စြမ္းေဆာင္ႏိုင္သူေတြ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းေတြ ျဖစ္လာဖို႔ အတြက္ပါ။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္းထားတယ္ ဆိုကတည္းက ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ တကယ္ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေနလို႔ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အနာဂတ္အတြက္ ႀကိဳတင္ ေမွ်ာ္မွန္းၿပီး ေဆာင္ရြက္ခ်က္ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ တကယ္လိုအပ္တဲ့ အေတြးအေခၚ ျမင့္တဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးသား စိတ္ထား ႂကြယ္ဝသူေတြကို ပညာေရးက မျဖစ္မေန ေမြးထုတ္ေပးရ ပါလိမ့္မယ္။ ယေန႔ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ျမန္မာ့ လူ႔ေဘာင္ ခ်ီတက္မယ့္ လမ္းစဥ္က ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာဝေျပာတဲ့ ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕အစည္းဆီသို႔ပါ။ ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမယ့္ မွန္ကန္တဲ့ အသိပညာ၊ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္ေတြမွာ ႂကြယ္ဝေနဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမယ့္ “ပညာေရး” ကေတာ့ ႏိုင္ငံသားတိုင္းကို ႏိုင္ငံ့အေရးအရာ၊ ႏိုင္ငံေရး၊ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အသိႂကြယ္ဝေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္းပါပဲ။

ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရး၊ ႏိုင္ငံ့အေရးအရာ၊ ျပည္ေရးျပည္ရာ၊ ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာဟာ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး သမားေတြ၊ အစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္ေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သမားေတြနဲ႔သာ သက္ဆိုင္တဲ့ကိစၥ၊ သူတို႔သာ နားလည္ရမယ့္ အသိပညာ မဟုတ္ပါ။ ဆူႀကံဳနိမ့္ျမင့္ ႏိုင္ငံသားတိုင္း သိထားရမယ့္ အသိတရားနဲ႔ က်င့္ဝတ္ေတြပါ။ အထူးသျဖင့္ လူငယ္ေတြမွာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိတယ္။ ႏိုင္ငံသားတိုင္း လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားခြင့္၊ ေနထိုင္ခြင့္ ရွိတယ္ဆိုတာ သိေနရပါမယ္။ အဲဒီလို လြတ္လပ္တဲ့ အခြင့္အေရး ရွိတယ္ဆိုတာဟာ မိမိ အသိုင္းအဝိုင္းကို ရမ္းကားခြင့္၊ မိုက္႐ိုင္း ေစာ္ကားခြင့္၊ ယဥ္ေက်းတဲ့ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြ ျဖစ္တဲ့ မိဘ ဆရာသမား (ဝါ) ဂုဏ္အသက္အရြယ္ ႀကီးသူေတြကို ႐ိုေသမႈ ျပဳက်င့္ဖို႔ မလိုဆိုတာမ်ဳိး မဟုတ္ပါ။ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းဟာ မိမိ လိုက္နာရမယ့္ က်င့္ဝတ္ ထမ္းေဆာင္ရမယ့္ တာဝန္ေတြကို အေကာင္းဆံုး လိုက္နာ ထမ္းေဆာင္တဲ့ သူေတြ ျပည့္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းပါ။ ဒါ့အျပင္ ဥပေဒက ျပ႒ာန္းထားတာနဲ႔အညီ ေလးစားလိုက္နာ တန္ဖိုးထားတတ္သူေတြ ေပါေနရပါမယ္။ မတူညီတဲ့ သူ႔အျမင္၊ ကိုယ့္အျမင္ကို ေလးစား တန္ဖိုးထားၿပီး လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ေကာင္းက်ဳိး စုေပါင္းလုပ္ကိုင္တတ္၊ ေနထိုင္ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံတတ္တဲ့ အသိပညာနဲ႔ က်င့္ဝတ္ေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ သိေနဖို႔၊ ရေစဖို႔ပါ။ ယခုႏွစ္ သီတင္းကၽြတ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မိသားစု ေက်းဇူးရွင္ ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးေတြကို သြားကန္ေတာ့ၾကပါတယ္။ အၿငိမ္းစား ဆရာမႀကီး ႐ုကၡေဗဒ ပါေမာကၡ ေဒၚႏုႏုထက္ေဒြးဆီ ေရာက္ေတာ့ “ငါ ေရြးေကာက္ပြဲ သတင္းေတ ြဖတ္ရ၊ တီဗီမွာ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြရဲ႕ မူဝါဒေတြ ေျပာတာ ငါၾကားေနရတယ္။ တကယ္ေတာ့ စာသင္တာ၊ ျပည္သူေတြကို အသိဉာဏ္ ပြင့္လင္းေအာင္ လုပ္တာလည္း ႏိုင္ငံေရးကြဲ႕။ သူတို႔လို လက္သီး လက္ေမာင္း တန္းေနမွ ႏိုင္ငံေရး မဟုတ္ဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကိုယ့္အလုပ္ကို ေကာင္းေအာင္ ဆက္လုပ္ၾကကြဲ႕။ ငါတို႔ အလုပ္ေကာင္းမွ တိုင္းျပည္ တိုးတက္မွာ၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမွာ။ သူတို႔က ဘာေကာင္းေအာင္ လုပ္ခ်င္တယ္ ေျပာေျပာ ငါတို႔ အလုပ္ေအာင္ျမင္မွ သူတို႔က ေရွ႕ဆက္ၿပီး တစ္ဆင့္ျမင့္ေအာင္ လုပ္လို႔ရမွာ။ လူေတာ္၊ လူေကာင္းေတြ မရွိသမွ် ႏိုင္ငံေရး သမားေတြေျပာတဲ့ အလုပ္ေတြ ေအာင္ျမင္ဖို႔ႏႈန္း ေႏွးေနဦးမွာပဲ” တဲ့။



ကၽြန္ေတာ္က ေက်ာင္းဆရာ၊ ကၽြန္ေတာ့္ သမီးကလည္း ေက်ာင္းဆရာ မပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို “ႏိုင္ငံေရးသမား” “ႏိုင္ငံေရးအလုပ္” ဆိုတာကို အသက္ ၈၀ ေက်ာ္အဘြား အမ်ဳိးသမီး ပါေမာကၡႀကီးက ေျပာခဲ့တာပါ။ ျပည္သူေတြ အသိဉာဏ္ဖြံ႕မွ ၿဖိဳးမွ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး လုပ္ငန္းေတြဟာ ေအာင္ျမင္မွာလို႔ ဆရာမႀကီးက ဆိုလိုတာပါ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ တိုးတက္မႈ လုပ္ငန္းေတြကို လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနသူေတြက ပညာရည္ ျမင့္မားၿပီး အေတြးအေခၚ ထက္ျမက္သူ ပညာရွင္ေတြ ျဖစ္လို႔ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အဘ ေဒါက္တာ ေက်ာ္စိုး ကလည္း ေက်ာင္းဆရာဆိုတာ “ကမာၻ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဗိသုကာ” တဲ့။ ဘယ္ေက်ာင္း ဆရာကမ်ား လူငယ္ မ်ဳိးဆက္ေတြကို လူဆိုး၊ လူမိုက္ျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးလို႔လဲ။ လူလိမၼာ၊ လူ႔ယဥ္ေက်း၊ ျပည္သူ ျပည္သားေကာင္း (Good Citizen)နဲ႔ ႏိုင္ငံႀကီးသား စိတ္ထား ႂကြယ္ဝသူေတြ ျဖစ္ေအာင္ အသိပညာနဲ႔ ဉာဏ္မ်က္စိ ဖြင့္ေပးခဲ့တာပါ။ ၿပီးေတာ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆနဲ႔ ဘက္စံု အေတြးအေခၚ မွန္ကန္ၿပီး ဆင္ျခင္တံုတရား ျပည့္ဝသူေတြ ေမြးထုတ္ေပးတာပါ။ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ ပညာ ျပည့္ဝၿပီး ဆင္ျခင္တံုတရား ႂကြယ္ဝသူေတြ ျပည့္လွ်မ္းေနဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ ကမာၻႀကီးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမွာကိုး။ တကယ္ေတာ့ ပညာေရးဟာ ႏိုင္ငံေရးရဲ႕ တကယ့္ အေျခခံ အုတ္ျမစ္ပါ။ အဲဒီအုတ္ျမစ္ဟာ အေျခခိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းဆရာဟာ “ပညာျမင့္မွ လူမ်ဳိးတင့္မည္” ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ ခိုင္မာတဲ့ အေျခခံေကာင္းေတြကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနၾကတဲ့ ထာဝရ ႏိုင္ငံေရး သမားေတြပါ။ အထက္ပါ ဆရာႀကီးတို႔၊ ဆရာမႀကီးတို႔ဟာ ကိုလိုနီေခတ္မွာ ႀကီးျပင္းခဲ့ၾကၿပီး ျမန္မာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြက ျဖည့္ဆည္းေပးလိုက္တဲ့ အမ်ဳိးသားစိတ္ဓာတ္ ရခဲ့လို႔ပါ။ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ဟာ ႏိုင္ငံနဲ႔ လူမ်ဳိးကို ျမႇင့္တင္လိုတဲ့ အျမင့္မားဆံုး ႏိုင္ငံေရး စိတ္ဓာတ္ပါပဲ။ အမ်ဳိးသား ပညာေရးက ႏိုင္ငံခ်စ္စိတ္၊ ျပည္သူခ်စ္စိတ္ေတြကို မ်ဳိးေစ့ ခ်ေပးႏိုင္စြမ္း ရွိတာမို႔ ကိုလိုနီေခတ္က ျမန္မာလူငယ္ ပညာတတ္ အေျမာက္အျမားဟာ မိမိတို႔ ကိုယ္ကိုယ္ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းဆရာဘဝမွာ ျမႇဳပ္ႏွံၾကပါတယ္။

ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈနဲ႔ သခင္စိတ္ဓာတ္၊ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ႂကြယ္ဝမႈဟာ ပညာေရးနဲ႔ တြဲေနရမယ္။ ပညာေရးအားျဖင့္ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ကို ေဖာ္ထုတ္ ျမႇင့္တင္ႏိုင္ရမယ္။ ပညာေရးအားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈ အေတြးအေခၚကို ျဖန္႔ခ်ိႏိုင္ရမယ္။ လြတ္လပ္တဲ့အခါ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး အုပ္စိုးႏိုင္ေအာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ဖို႔ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ ႏိုင္ငံ့ သားေကာင္းေတြကို ပညာေရးနဲ႔သာ ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္မယ္။ ျမန္မာအမ်ဳိးသား ပညာတတ္ လူငယ္ေတြက အဲဒီလို ယံုၾကည္ခဲ့ၾကလို႔ပါ။ ဒါနဲ႔ပဲ ကိုလိုနီ လက္ေအာက္ခံဘဝမွာ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းဆရာေတြ၊ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းထြက္ေတြ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ လြတ္လပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္မႈေတြမွာ ေရွ႕တန္းက ပါဝင္ခဲ့ၾက ပါတယ္။ ဥပမာ- သခင္ျမ၊ ဦးရာဇာတ္၊ ဦးသန္႔၊ ဦးႏု၊ ဦးသာဒင္တို႔ဟာ ထင္ရွားတဲ့ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းဆရာႀကီးမ်ားပါ။ အဲဒီေခတ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္အရ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဆိုတာ ေပၚေပါက္လာတာပါ။ ပညာေရးဟာ အနာဂတ္ လူ႔ေဘာင္အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ႏိုင္ငံ့သားေကာင္း၊ ႏိုင္ငံ့အက်ဳိး သယ္ပိုးရာမွာ ဦးေဆာင္ၾကမယ့္ ႏိုင္ငံေရး သမားေကာင္းေတြ ေမြးထုတ္တဲ့ လုပ္ငန္းဆိုတာ ကိုလိုနီေခတ္က “ျမန္မာ့ အမ်ဳိးသား ပညာေရး”က သက္ေသ ျပခဲ့တာပါ။ အဲဒီ ေကာင္းျမတ္တဲ့ ျမန္မာ့ အမ်ဳိးသား ပညာေရးရဲ႕ အစဥ္အလာကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းၿပီး အနာဂတ္ လူ႔ေဘာင္ ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာဝေျပာတဲ့ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမယ့္ ပညာေရးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရမယ့္ အခ်ိန္ပါ။ ကိုလိုနီေခတ္မွာ ျမန္မာ တစ္မ်ဳိးသားလံုး ႏိုးၾကားဖို႔ အလိုအပ္ဆံုးက “အမ်ဳိးသား ပညာေရး” ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အမ်ဳိးသား ပညာေရးက ျမန္မာေတြကို ကၽြန္ဘဝက လြတ္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ခဲ့တယ္။ ယေန႔ေခတ္ရဲ႕ ျမန္မာေတြအတြက္ အလိုအပ္ဆံုး ပညာေရးကေတာ့ “ဒီမိုကေရစီ ပညာေရး” ပါပဲလို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ျမန္မာေတြရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာမႈနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အရွိန္ကို ျမႇင့္ၿပီး ကမာၻ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံ ရပ္ကြက္ထဲ ခပ္ျမန္ျမန္ ဝင္ခ်င္လို႔ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္တာက ႏိုင္ငံ့အေရး၊ ႏိုင္ငံကို ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ေဆာင္ရြက္သူ မွန္သမွ် လယ္သမား၊ အလုပ္သမား၊ ပညာရွင္၊ ေစ်းေရာင္း၊ ေစ်းသည္၊ ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္သူ၊ အမိႈက္သိမ္းသူ၊ က်န္းမာေရး ဝန္ထမ္း၊ ကာကြယ္ေရး ဝန္ထမ္း စသည္တို႔ဟာ ႏိုင္ငံေရးအရာ ေဆာင္ရြက္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး သမားပါပဲ။ မိမိရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ အသက္ေမြးမႈဟာ သူတစ္ပါးကို ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔၊ ျမႇင့္တင္ဖို႔ အမ်ားအတြက္ ေကာင္းက်ဳိးတစ္ခုခု ျဖစ္ထြန္းေစမယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ေနတာပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံ့အေရးအရာဟာ ဘာသိဘာသာေန၍ မရပါ။ ျပည္သူ ျပည္သားတိုင္းရဲ႕ ႏွလံုးသားထဲမွာ ကိန္းေအာင္းရမယ့္ အရာပါ။ အဲဒီ အသိဝင္ေအာင္ ပညာေရးက မျဖစ္မေန ျဖည့္ဆည္းေပးရပါမယ္။ လူတိုင္း သိကို သိရမယ့္အရာ၊ သိမွျဖစ္မယ့္ အသိနဲ႔ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ က်င့္ဝတ္၊ လိုက္နာရမယ့္ စည္းကမ္း၊ ထမ္းေဆာင္ရမယ့္ တာဝန္ေတြပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ “ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာ” တို႔ “ႏိုင္ငံေရး” သင္ၾကားေရးဆိုတာ ျမန္မာ့ ပညာေရးအတြက္ အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ခဲ့ပါ။ ဦးသန္႔က သူ႔စာအုပ္မွာ ဆက္ေျပာပါေသးတယ္။ “ဒီမိုကေရစီ ပညာေရး”ကို စစ္ၿပီးေခတ္တြင္ ႏိုင္ငံ အေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ျပန္လည္ စတင္သည္ဟု ဆိုထားပါတယ္။ တကယ္လည္း ဟုတ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ပညာေရး စနစ္ကို ဒုတိယ ကမာၻစစ္ၿပီးတြင္ ႏိုင္ငံတကာ ေက်ာင္းေတြမွာ ဦးစားေပး သင္ၾကားေရး ႏိုင္ငံ အေရးအရာျဖစ္တဲ့ “ႏိုင္ငံေရးပညာ” ကို ထည့္သြင္း သင္ၾကားလာပါတယ္။ အေရွ႕မွာ အဖြံ႕ၿဖိဳးဆံုး ႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကို ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ ျဖစ္ပြားေနခ်ိန္က ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးမွာလည္း စစ္ပြဲကို ဦးစားေပးခဲ့ပါတယ္။ ဧကရာဇ္က သက္ဦးဆံပိုင္ ျဖစ္သလို နတ္ဘုရား တစ္ပါးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ဂ်ပန္ စစ္႐ံႈးေသာအခါ ႀကီးမားေသာ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္လာပါတယ္။ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကေလးမ်ားကို ဒီမိုကေရစီ အေျခခံမူမ်ား သင္ၾကားေပးပါတယ္။ သက္ဦးဆံပိုင္ စနစ္ကို အေျခခံေသာ ပညာေရးမွ ဒီမိုကေရစီ ပြင့္လန္းေစမႈကို အေျချပဳတဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို ေျပာင္းလဲလာပါတယ္။ ထိုစနစ္ဟာ ဂ်ပန္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး လႊမ္းမိုးသြားပါတယ္။ ဂ်ပန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးက မူလတန္းနဲ႔ အလယ္တန္းမွာ ႏိုင္ငံ့အေရးအရာကို သင္ဖို႔ ေဒသဆိုင္ရာ ေကာ္မတီေတြနဲ႔ ညႇိႏိႈင္းေပးတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေတြကို ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာ သင္ရသလဲ ဆိုတာကို ဂ်ပန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးက “ေက်ာင္းသားေတြကို ႏိုင္ငံေရး ပညာသင္ၾကားေစျခင္းျဖင့္ သူတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံအက်ဳိး သယ္ပိုးဖို႔ဆိုတဲ့ အရည္အေသြးေတြကို ျမင့္တက္ေစပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္ဖို႔နဲ႔ ဂ်ပန္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ ဝေျပာဖို႔” ပါတဲ့။ ဂ်ပန္ လူငယ္ေတြ ကမာၻ တစ္လႊားက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ သာယာဝေျပာေရး လုပ္ငန္းေတြ လွမ္းျမင္ေအာင္ ၾကည့္တတ္ဖို႔၊ ၿပီးေတာ့ အဲဒါေတြကို ေဝဖန္ သံုးသပ္ႏိုင္ၿပီး ဂ်ပန္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ သာယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ အသံုးခ်ႏိုင္ေအာင္လို႔ပါ။ ႏိုင္ငံေရး ပညာကို ေက်ာင္းေတြမွာ သင္တာဟာ လႊတ္ေတာ္မွာ ကိုယ့္ပါတီ အာဏာရဖို႔ အဲဒီလိုျဖစ္ေအာင္ မဲဆြယ္တဲ့ ေနရာေတြမွာ အာေဘာင္အာရင္း သန္သန္နဲ႔ ေဒါင္းနဲ႔ေမာင္းနဲ႔ ေျပာေနဖို႔ အဆင့္သက္သက္ မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံသားတိုင္း ႏိုင္ငံ့အက်ဳိး၊ ျပည္သူ႔အက်ဳိး အစြမ္းကုန္ သယ္ပိုးလိုစိတ္ ျမင့္မားလာေအာင္ သင္ေပးေနတာပါတဲ့။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ “ျပည္ေရး ျပည္ရာ သင္သင့္ေၾကာင္း” ဦးသန္႔က ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၆ မွ ႏိုဝင္ဘာလ ၆ ရက္ေန႔အထိ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား အတြက္ ဖြင့္လွစ္ေသာ “ေခတ္သစ္ပညာ သင္တန္း”မွာ ေဟာေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ေဟာေျပာခ်က္ကို ပညာစာေစာင္ ဒုတိယတြဲမွာ ပံုႏွိပ္ ထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေသာအခါ ဆရာႀကီး ဦးအံုးေမာင္က “ျပည္သူ႔နီတိ” (Civics) ေရးသားခဲ့ကာ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ အျဖစ္ ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာနဲ႔ ႏိုင္ငံသား တစ္ဦးမွာ ရွိရမယ့္ အရည္အေသြးေတြကို ျဖည့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ေရးျပည္ရာ၊ ႏိုင္ငံ အေရးအရာဟာ လွည္းေနေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ ျပည္သူအားလံုး နားလည္၊ လိုက္နာ က်င့္သံုးရမွာပါ။ ယေန႔ ျပည္သူေတြ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ သေဘာသဘာဝ အႏွစ္သာရနဲ႔ က်င့္စဥ္တို႔ကို နားလည္ၾကၿပီလား။ ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာ ယခု ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ပါတီစံု အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီးလို လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို မဲေပး ေရြးခ်ယ္႐ံုပဲလား။ ဒါေတာင္ ဘာလို႔ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ရတာလဲ။ ၿပီးေတာ့ “ဘယ္သူ႔ကို၊ ဘယ္ပါတီကို မဲေပးၾကရမလဲဟင္” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို ၇ ရက္ေန႔ မတိုင္မီ ခဏခဏ ေမးေတာ့ “ျပည္သူ႔ အစိုးရ၊ ျပည္သူက ခန္႔ဖို႔” ဆိုတာရယ္ “ကိုယ့္ရပ္၊ ကိုယ့္ရြာ၊ ကိုယ့္တိုင္းျပည္၊ ျပည္သူ႔အက်ဳိး တကယ္ သယ္ပိုးမယ့္သူကို ေရြးရမွာေပါ့” လို႔ ေရြးခ်ယ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေမးသမွ် အားလံုးကို ေျဖရေသးတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီဟာ ႏိုင္ငံသားတိုင္း လိုက္နာ က်င့္ႀကံရမယ့္ က်င့္စဥ္ပါ။ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဥပေဒနဲ႔ စည္းကမ္းကို ေလးစားလိုက္နာမႈ၊ မိမိအက်ဳိး သယ္ပိုးမႈဟာ အမ်ားအက်ဳိးကို မထိခိုက္ဘဲ သယ္ပိုးႏိုင္မႈ၊ မိမိ အတၱအက်ဳိးကို သယ္ပိုးတာဟာ ပရအက်ဳိး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို အၿမဲ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစရမယ္ ဆိုတာပါ။ ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာဟာ ႏိုင္ငံသားေတြ မသိ၊ နားမလည္ဘဲ ဘာသိဘာသာ ေနလို႔မရပါ။ ႏိုင္ငံ့အေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံ အစိုးရအေၾကာင္း၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ဘာလဲ၊ ရပ္ရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပည္သူေတြ ရင္ထဲအထိ ေရာက္သြားေအာင္ လုပ္ၿပီးခဲ့ၾက ၿပီးၿပီလား။ မလုပ္ခဲ့ရေသးဘူး ဆိုလွ်င္ ဘယ္သူ လုပ္မွာလဲ။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံသားတိုင္းကို အသိဉာဏ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးပမ္းေပးရာမွာ တာဝန္ အရွိဆံုးက “ပညာေရး” ပါပဲ။ “ပညာေရး” ျဖင့္သာ ျပည္သူကို ေခတ္အဆက္ဆက္ မ်က္စိဖြင့္၊ နားဖြင့္ေပးတာဟာ အထိေရာက္ဆံုး နည္းလမ္း တစ္ခုပါပဲ။ ႏိုင္ငံသား တစ္ေယာက္အေနျဖင့္ ေမြးဖြားလာရင္ မျဖစ္မေန လိုက္နာရမယ့္ စည္းကမ္း၊ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ က်င့္ဝတ္၊ ထမ္းေဆာင္ရမယ့္ တာဝန္ေတြ ရွိပါတယ္။

ႏိုင္ငံသား တစ္ဦး ထမ္းေဆာင္ရမယ့္ တာဝန္ ဝတၱရားေတြ၊ ႏိုင္ငံသားေတြ ရသင့္ရထိုက္၊ ခံစားခြင့္ရွိတဲ့ အခြင့္အေရးေတြက ဘာပါလဲ။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး၊ ရပ္ရြာ ေအးခ်မ္းေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ကာကြယ္ေရး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပညာေရး စတာေတြကို စီမံခန္႔ခြဲေနတဲ့ အစိုးရဆိုတာ ဘာလဲ။ အဲဒီထဲမွာ ဘယ္သူေတြ ပါဝင္သလဲ။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဥပေဒျပဳမႈ အာဏာ၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အာဏာ၊ တရားစီရင္ေရး အာဏာကို ဘယ္သူက လုပ္တာလဲ။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဆိုတာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အျမင့္ဆံုး ဥပေဒ ျဖစ္တယ္ဆိုတာေတြ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အလံနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ တံဆိပ္ကို ဘာေၾကာင့္အထြတ္ အျမတ္ထားရတာလဲ၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုတာ ဘာလဲ၊ လြတ္လပ္ေရးအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ တရား ဥပေဒဆိုတာ ဘာလဲ၊ စတုတၳ မ႑ိဳင္ျဖစ္တဲ့ မီဒီယာေတြရဲ႕တာဝန္နဲ႔ ဝတၱရား၊ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ “အႏွစ္သာရ” ၊ “စံ” ၊ “က်င့္စဥ္” ေတြနဲ႔ အက်ဳိးအျပစ္ စတာေတြကို ျပည္သူတိုင္း မျဖစ္မေန သိရမွာမို႔ ပညာေရးက မလြဲမေသြ ျဖည့္ဆည္းသင္ၾကား ေလ့က်င့္ေပးရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ လူဦးေရ အမ်ားဆံုး ေနထိုင္တဲ့ ေက်းရြာေတြမွာဆိုရင္ ေက်းရြာသ ူေက်းရြာသားေတြရဲ႕ တာဝန္ ဝတၱရား၊ ေက်းရြာလူႀကီး အဆင့္ဆင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုနဲ႔ တာဝန္မ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပမွာဆိုရင္ ၿမိဳ႕စည္ပင္ သာယာေရး ေကာ္မတီ၏ တာဝန္ ဝတၱရားမ်ား၊ ရဲစခန္းႏွင့္ ျပည္သူ႔ ရဲမ်ား၏ တာဝန္ ဝတၱရားမ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ၿမိဳ႕နယ္အတြက္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ရမႈ၊ ေဆး႐ံုနဲ႔ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ စတာေတြ သင္ေပးရပါမယ္။ ဒါ့အျပင္ ျပည္သူ ျပည္သားေကာင္း တစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖို႔အတြက္ စည္းကမ္းကို အသိတရားနဲ႔ ႐ိုေသေလးစားျခင္း၊ လုပ္ငန္းခြင္ က်င့္ဝတ္ေတြ၊ ထို႔အျပင္ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ အညီ ေနထိုင္ရမယ့္ ယဥ္ေက်းမႈ ပ်ဴငွာမႈမ်ား အေနျဖင့္ လမ္း၌ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ခရီးသြားစဥ္ ျပဳမူရမယ့္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ရပ္ကြက္၊ အိမ္တြင္း၊ ေက်ာင္းတြင္း ယဥ္ေက်းမႈ၊ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတရား ရွိျခင္း စတာေတြပါ။ ဒါ့အျပင္ က်န္းမာႀကံ့ခိုင္တဲ့ ျပည္သူ ျပည္သားျဖစ္ဖို႔ တစ္ကိုယ္ေရ က်န္းမာေရး အသိတို႔ရွိေအာင္ သင္ေပးဖို႔လည္း လိုပါတယ္။

အထက္မွာ ေျပာခဲ့တာ အားလံုး ၿခံဳၾကည့္လွ်င္ ႏိုင္င့ံသားေကာင္း တစ္ေယာက္မွာ ရွိကိုရွိရမယ့္ “ႏိုင္ငံႀကီးသား စိတ္ထားႂကြယ္ဝမႈ” ဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည္။ ယေန႔ေခတ္ ႏိုင္ငံႀကီးသား တစ္ေယာက္မွာ မလြဲမေသြ လိုက္နာရမယ့္ က်င့္ဝတ္က “ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး က်င့္ဝတ္” ပါပဲ။ ေက်းရြာမွာ၊ ၿမိဳ႕ျပမွာ ေနသူအားလံုး မိမိေၾကာင့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ မရွိေစေရးပါ။ ဘာလို႔လဲဆိုရင္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးမႈေၾကာင့္ ေရႀကီးတာ၊ မုန္တုိင္းထန္တာ၊ ကမာၻႀကီး ပူေႏြးၿပီး ရာသီဥတု ေဖာက္ျပန္တာ၊ ေသာက္သံုးေရ ရွားပါးတာ၊ ေျမဆီၾသဇာ ပ်က္စီးတာ၊ စားနပ္ရိကၡာ ထုတ္လုပ္မႈ က်ဆင္းတာ စတာေတြျဖစ္ၿပီး သဘာဝ ေဘးဒဏ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို လူသားေတြ ခံရလို႔ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္တုန္းက (ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္) ေက်ာင္းေတြမွာ က်န္စစ္သား၊ ဘုရင့္ေနာင္၊ အေလာင္းဘုရား၊ ဗႏၶဳလ အသင္းဆိုၿပီး ေက်ာင္းေကာင္စီ အသင္းေတြ ရွိပါတယ္။ ထို႔အတူ စိုက္ပ်ဳိးေရး၊ ၾကက္ေျခနီ၊ စာၾကည့္တိုက္ အသင္းေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီ အသင္းေတြရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ ဆရာ/ဆရာမ ေတြက ဘယ္သူဘယ္ဝါ လုပ္လိုက္ဆိုၿပီး တာဝန္ေပးခံရသူ (Appointed Person) ေတြပါ။ ေက်ာင္းသား/သူ သေဘာက် ေရြးခ်ယ္ခံရသူေတြ (Elected Person)ေတြ မဟုတ္ၾကပါ။ တကယ္ဆိုရင္ ဆရာ/ ဆရာမက အတန္းေခါင္းေဆာင္ ေရြးခ်ယ္ပြဲေလး က်င္းပၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကို ဘာေၾကာင့္ အသင္းေခါင္းေဆာင္ ေရြးသင့္တယ္ဆိုတာ အဆိုျပဳခ်က္ တင္ခိုင္း၊ ေထာက္ခံခိုင္း၊ ကန္႔ကြက္ခိုင္းတာမ်ဳိး စတဲ့ အေျခခံ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အက်င့္ လုပ္ေပးသင့္ပါတယ္။

စာေတာ္ေပမယ့္ လူမႈေရး လုပ္ခ်င္စိတ္ မရွိတဲ့သူ၊ လူမႈေရး လုပ္ခ်င္ေပမယ့္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး မေကာင္းသူ၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္တဲ့ သူကို မေရြးသင့္ေၾကာင္း၊ ဆရာ/မက ေျပာျပ၊ ရွင္းျပ လမ္းၫႊန္ရပါမယ္။ ေက်ာင္းစာလည္းေတာ္ လူမႈေရး ေကာင္းၿပီး တစ္ဖက္သားကို စာနာတတ္၊ အတန္းအက်ဳိး၊ အသင္းအက်ဳိး၊ အမ်ားအက်ဳိး သယ္ပိုးလိုစိတ္ ႀကီးသူသာ ေရြးသင့္ေၾကာင္း လမ္းျပရမွာပါ။ တစ္တန္းခ်င္းရဲ႕ အသင္းတစ္သင္း (ဥပမာ-ဘုရင့္ေနာင္ အသင္း) ေခါင္းေဆာင္ေတြထဲကမွ တစ္ေက်ာင္းလံုးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ကို ထပ္ေရြးတဲ့ စနစ္ ပ်ဳိးေထာင္ေပးရပါမယ္။ အသင္း ေလးသင္းထဲကမွ တစ္ေက်ာင္းလံုးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္၊ အတြင္းေရးမွဴးေတြကို ထပ္ၿပီး ေရြးတဲ့ အေလ့အက်င့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မရခဲ့ပါ။ အဲဒီတုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ မရခဲ့တဲ့ အေလ့အက်င့္ေကာင္းကို ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္ကို သြားေနတဲ့ ယေန႔ အခ်ိန္အခါ၌ ေက်ာင္းေတြမွာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အေျခခံ သေဘာနဲ႔ က်င့္စဥ္ေတြ မိမိဆႏၵ သေဘာထားအေလ်ာက္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္၊ ေရြးခ်ယ္ခံႏိုင္မႈေတြကို ေလ့က်င့္ေပးဖို႔ေတာ့ လိုၿပီထင္ပါတယ္။ ပညာေရးဟာ အနာဂတ္ ဒီမိုကေရစီ လူမႈ အဖြဲ႕အစည္း အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေကာင္းမြန္တင့္တယ္တဲ့ အခင္းအက်င္းကို ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ ျဖည့္ဆည္း ေပးရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ျပည္သူ ျပည္သားမ်ားအတြက္ ဒီမိုကေရစီ အေျခခံေကာင္းမ်ား ဖန္တီးေပးႏိုင္မယ့္ ပညာေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အထူးလိုအပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္အခါလို႔ ထင္မိပါတယ္။ ပညာေရးက မျဖည့္ဆည္းေပးခဲ့ရင္ ျပည္သူေတြ အသိဉာဏ္ ကင္းမဲ့ကာ ႏိုင္ငံေတာ္သြားမယ့္ ဒီမိုကေရစီ လမ္းေၾကာင္းမွာ ခလုတ္ကန္သင္း မ်ဳိးစံုနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရပါလိမ့္မယ္။ ပညာေရးက ျဖည့္မွသာ ျပည္သူေတြမွာ ဒီမိုကေရစီ၏ အေျခခံနဲ႔ ခံယူခ်က္ သေဘာထားမ်ား ျပည့္ျပည့္ဝဝ ရွိေနၿပီး ဒီမိုကေရစီ လမ္းေၾကာင္းလည္း ေျဖာင့္ျဖဴးမွာ။ ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဦးသန္႔ရဲ႕ ျပည္သူမ်ားရဲ႕ တာဝန္နဲ႔ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ပတ္သက္၍ ေဖာ္ျပထားခ်က္ထဲမွ တခ်ဳိ႕ကို ေအာက္မွာ ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

၁။ ျပည္သူ ျပည္သားမ်ား၏ တာဝန္ဝတၱရားမ်ား
(က) မိမိတို႔၏ ႏိုင္ငံကို ခ်စ္ခင္ စံုမက္ရျခင္း။
(ခ) တိုင္းသူ ျပည္သားတိုင္းသည္ အျပင္ရန္ႏွင့္ အတြင္းရန္ ခုခံကာကြယ္ရျခင္း
(ဂ) တရား ဥပေဒမ်ားကို ေစာင့္သိ ႐ိုေသရျခင္း
(ဃ) ႏိုင္ငံေရး၊ ၿမိဳ႕နယ္ေရး ကိစၥမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ရျခင္း
(င) စာေပ အတတ္ပညာကို သင္ၾကားရျခင္း
(စ) မိမိတို႔ ၿမိဳ႕ရြာအတြက္ ကာကြယ္ေရးအဖြဲ႕၊ မီးသတ္အဖြဲ႕၊ သူနာျပဳအသင္း စသည္တို႔ ဖြဲ႕စည္းရျခင္း စေသာ ဝတၱရားမ်ား ျဖစ္ေပသည္။

၂။ ျပည္သူ ျပည္သားမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ား
(က) တိုင္းသူ ျပည္သားတို႔သည္ လြတ္လပ္စြာ မိမိတို႔ ႏွစ္သက္ယံုၾကည္ရာ အယူဘာသာ ကိုးကြယ္ႏိုင္ျခင္း
(ခ) အသက္ႏွင့္ ဥစၥာပစၥည္းတို႔ကို ေဘးရန္အေပါင္းမွ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ခြင့္ရျခင္း
(ဂ) မိမိႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ အျပစ္မရွိေသာ မည္သည့္ အလုပ္အကိုင္မ်ဳိးကိုမဆို လုပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္း
(ဃ) မည္သည့္ အေရးတြင္မဆို မိမိတို႔ ထင္ရာကို တရားဥပေဒ၏ တားျမစ္ခ်က္မွ လြတ္ကင္းလွ်င္ ေျပာဆိုႏိုင္ခြင့္ ရွိျခင္း
(င) ျပည္သူ ျပည္သားတို႔သည္ တရားဥပေဒအရ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းကိုသာ ညီတူညီမွ် ခံစားႏိုင္ျခင္း
(စ) ႏိုင္ငံ ၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို စီရင္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ရန္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ႏိုင္ျခင္း (မဲဆႏၵ ေပးႏိုင္ခြင့္ကို ဆိုလိုတာလို႔ ထင္ပါသည္။) ထို႔အျပင္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဦးသန္႔က

(က)ဒီမိုကေရစီစနစ္၏ အက်ဳိးမ်ား
၁။ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားက ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေပမည္။
၂။ တိုင္းသူ ျပည္သားတို႔သည္ ျပ႒ာန္းမည့္ ဥပေဒ အရပ္ရပ္တို႔ကို ျခယ္လွယ္ႏိုင္ေပမည္။ (ျခယ္လွယ္ဟူေသာ စကားသည္ ဥပေဒ ျပဳေရးတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရျခင္းလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။)
၃။ တိုင္းသူ ျပည္သားတို႔သည္ မိမိတို႔ အခြင့္အေရးတို႔ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ခြင့္ ရၾကမည္။
၄။ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး အသိဉာဏ္ က်ယ္ဝန္းလာမည္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ထက္သန္လာမည္။
၅။ တိုင္းသူ ျပည္သားတိုင္း ႏိုင္ငံေရးတြင္ တန္းတူ အခြင့္အေရး ရၾကသည္။
၆။ တိုင္းသူ ျပည္သား မဲဆႏၵရွင္မ်ားႏွင့္ ဥပေဒျပဳ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား တိုက္႐ိုက္ ဆက္သြယ္ေနရသျဖင့္ ႏိုင္ငံတြင္း ပုန္ကန္မႈမ်ား ေပၚေပါက္ရန္ ခဲယဥ္းမည္ စသည္ျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ၏ ေကာင္းက်ဳိးကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

အရာရာမွာ ေကာင္းတာနဲ႔ ဆိုးတာ ဒြန္တြဲေနတာမို႔ ဒီမိုကေရစီ၏ အားနည္းခ်က္ကိုလည္း သိရန္ လိုတာမို႔ ဦးသန္႔က ဆက္လက္ၿပီး

(ခ) ဒီမိုကေရစီ စနစ္၏ အျပစ္မ်ား
၁။ ၎စနစ္သည္ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားအား ႏိုင္ငံေရး အသိဉာဏ္ ညီမွ်သည္ဟု ဝန္ခံရာေရာက္သည္။ သို႔ရာတြင္ တုိင္းသူ ျပည္သားမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရး အသိဉာဏ္ မတူညီၾက၊ အမ်ားအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအသိ ဉာဏ္ခ်ဳိ႕ငဲ့သည္။
၂။ ၎စနစ္သည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေပၚေပါက္ေစ၍ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ စည္းလံုးျခင္း မျဖစ္ႏိုင္။ (သူ႔ပါတီ ငါ့ပါတီ အစြဲေတြ ရွိႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ။)
၃။ ၎စနစ္အရ အစိုးရ ၾကာရွည္ ခိုင္ခံ့ျခင္း မရွိႏိုင္ျဖင့္ လူတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ ကိစၥရပ္ရပ္ တိုးတက္ေရးသည္ ေႏွာင့္ေႏွး ၾကန္႔ၾကာတတ္၏ . . . လို႔ ဆက္လက္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။

လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးစက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းေတြမွာ ဆရာႀကီး ဦးအံုးေမာင္ရဲ႕ “ျပည္သူ႔နီတိ” ကို သင္ရပါတယ္။ အဲဒီ အထဲမွာ ေက်းရြာသူ၊ ေက်းရြာသားေတြရဲ႕ တာဝန္ ဝတၱရားေတြကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါေသးတယ္။ ဥပမာ တခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ျပရရင္-

(က) အမ်ားျပည္သူတို႔အား အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေစမည့္ အရာမ်ားကို တားဆီးျခင္း၊
(ခ) မီးေဘးမသင့္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ကူညီျခင္း၊
(ဂ) ေက်းရြာ သန္႔ရွင္းေအာင္ စီမံျခင္း၊
(ဃ) မတရားသျဖင့္ တိုက္ခိုက္ျခင္း၊ ကိုခုခံ ကာကြယ္ျခင္း (သူပုန္၊ ဓားျပတိုက္လာလွ်င္ ကိုယ့္အသိစိတ္ဓာတ္နဲ႔ ရြာသားတိုင္း ခုခံ ကာကြယ္တာလို႔ ယူဆပါတယ္)၊
(င) အမ်ားျပည္သူတို႔၏ တာဝန္မ်ားကို ကူညီျခင္း (ရပ္ေရး၊ ရြာေရး၊ သာမႈ၊ နာမႈ၊ အလွဴအတန္း စသည္တို႔မွာ ဝိုင္းဝန္း ကူညီရတာကို ဆိုလိုတာလို႔ ယူဆပါတယ္)တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔အတူ ျပည္သူ ျပည္သား မွန္လွ်င္ သင့္တင့္တဲ့ အခြန္အေကာက္ ေပးေဆာင္ဖို႔ လိုေၾကာင္းလည္း ဆရာႀကီးက ေဖာ္ျပထားပါေသးတယ္။

အဲဒီ အခ်က္ေတြဟာ ႏိုင္ငံေရး သမားေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး ပါတီဝင္ေတြ၊ အစိုုးရ အဖြဲ႕ဝင္ေတြ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းေတြ ေလာက္သာ သိထားရမယ့္ အရာေတြ မဟုတ္ပါ။ ဆူႀကံဳနိမ့္ျမင့္ ႏိုင္ငံသားတိုင္း မျဖစ္မေန သိထားရမယ့္ အခ်က္ေတြလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ပါတယ္။ ပညာေရးဟာ “ေက်ာင္းစာေလာက္သာ သင္တဲ့” ခပ္နိမ့္နိမ့္ လုပ္ငန္း မဟုတ္ပါ။ ပညာေရးဆိုတာ အနာဂတ္ကို ဉာဏ္မ်က္စိျဖင့္ ႀကိဳၾကည့္ႏိုင္စြမ္း ရွိရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီ ေပၚထြန္းလာမယ့္ လူ႔ေဘာင္က ႏိုင္ငံသား တစ္ဦးခ်င္းစီမွာ ရွိကိုရွိရမယ့္ အေျခခံေကာင္းမ်ားကို ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္သင္ၾကား ေလ့က်င့္ျခင္းပါ။ ယေန႔ ပညာေရးဟာ ယခင္ကလို လူရဲ႕ ကာယ၊ ဉာဏ၊ စာရိတၱနဲ႔ မိတၱဗလ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး သက္သက္ေလာက္နဲ႔ သြားရမယ့္ ပညာေရး မဟုတ္ေတာ့ပါ။ အဲဒီ ဗလေလးတန္လည္း ျပည့္ၿပီး ဒီမိုကေရစီ အေလ့အက်င့္ကိုလည္း ထပ္ေဆာင္းကာ တိုးတက္ ခိုင္ၿမဲေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္သည္ အထိ ေလ့က်င့္ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါၿပီ။ ဆိုလိုတာက ပညာေရးဟာ အနာဂတ္ လူ႔ေဘာင္မွာ “ႏိုင္ငံႀကီးသား စိတ္ဓာတ္ႂကြယ္ဝၿပီး ဒီမိုကေရစီ က်င့္ဝတ္ ခိုင္ၿမဲသူေတြ” ျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္တဲ့ လုပ္ငန္း ျဖစ္လာပါၿပီ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရွ႕ဆက္သြားမယ့္ အနာဂတ္ လူ႔ေဘာင္ဟာ “ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း” ျဖစ္တာမို႔ အဲဒီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ အညီ ေနထိုင္ က်င့္ႀကံရမယ့္ လူ႔က်င့္ဝတ္ေတြ၊ လူ႔တန္ဖိုးေတြနဲ႔ အဲဒီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ ႏိုင္ငံသားတိုင္း သိထား၊ လိုက္နာ က်င့္သံုးရမယ့္ ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာေတြ အားလံုးကို သင္႐ိုး ၫႊန္းတမ္းေတြဆြဲၿပီး ပညာေရးက မျဖစ္မေန ျဖည့္ဆည္း သင္ၾကားေပးလိုက္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ပညာ ျပည့္ဝမွသာ ႏွလံုး လွၾကတာမို႔ ျပည္သူ ျပည္သားတိုင္း ႏိုင္ငံ့ အေရးအရာၿပီးေတာ့ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အသိပညာ ႂကြယ္ဝဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ ယေန႔ ႏိုင္ငံေတာ္က ေမွ်ာ္မွန္းတဲ့ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းဟာ စည္းကမ္းကို ေလးစားလိုက္နာ တန္ဖိုးထားၿပီး ျပည္သူ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး (တိုင္းရင္းသား တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးလည္း ပါပါတယ္) အျပန္အလွန္ နားလည္မႈ ျပည့္ဝကာ သူ႔အက်ဳိး၊ ကိုယ့္အက်ဳိး ျမင့္မားေအာင္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ အတူပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းရွိၿပီး ဒီမိုကေရစီရဲ႕ “စံ” ၊ “အႏွစ္သာရ” “က်င့္ဝတ္” ေတြ ျပည့္စံုကာ ႏွလံုးလွတဲ့ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္လာမွာပါ။ အဲဒါမွ ျမန္မာဟာ တိုးတက္တဲ့၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့၊ ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာတဲ့ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ကမာၻမွာ ႂကြားႂကြားဝင့္ဝင့္ ထာဝရ ရပ္တည္ႏိုင္မွာပါ။


ေဒါက္တာေမာင္သင္း

No comments:

Post a Comment